Ingyenes mobil-alapú játékot fejlesztett az OTP Fáy András Alapítványa a gyerekek pénzügyi tudásának fejlesztésére. A Platypus: A FinLit Story nevű játékban a legjobban teljesítők valódi ajándékokat is nyerhetnek.

A Fáy András Alapítvány az OTP társadalmi felelősségvállalási programjainak egyik főszereplője, tevékenységének középpontjában, elsősorban a középiskolás diákok pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási ismereteinek bővítése áll. Ez idén, a folyamatos lezárások miatt különösen nagy kihívás, kevés lehetőség maradt a hagyományos tantermi oktatásra, iskolai programokra. Pedig a pénzügyi oktatásra egyre nagyobb szükség van, hiszen a koronavírus negatív gazdasági hatásait szinte mindenki érezheti.

Fontos volt, hogy ne legyen túl addiktív

Az alapítvány edukációs munkáját idén az EMMI is finanszírozta, a támogatásból egy „komplex digitális szimulációs programot” indított. Ennek egyik eleme az októberben megjelent tett közzé, a Platypus: A FinLit Story nevű mobilos alkalmazás, ami menetét tekintve alapvetően

egy ügyességi játék, de a haladás során a gyerekek megismerkednek a legfontosabb pénzügyi fogalmakkal, gazdasági jelenségekkel is.

Az alapítvány vezetőinek elmondása szerint a játék megtervezésekor (ami már több mint két évvel ezelőtt elindult) fontos szempont volt az is, hogy ne legyen túlságosan időrabló: fontos, hogy szórakoztató legyen, lekösse a játékost, de nem akarták, hogy egész napra a mobilhoz szögezze a gyerekeket.

Fontos kérdés volt az is, hogyan egyensúlyozzák a tudásátadást és a szórakoztató játékelemeket. A kész játékban végül helyet kaptak kis mértékben a pénzügyi kvízkérdések, de nem ez a fő irány, ehelyett a pénzügyi témákat az ügyességi játék pályáiba és dialógusaiba szőtték bele.

A hitelt is szimulálja

A kerettörténet két főhőse Cash és Flow, az ifjú kacsacsőrű emlősök, akiknek Dér Heni, a népszerű énekesnő és Cooky, az ismert rádiós műsorvezető kölcsönözték a hangjukat. A játék nagy részében az ő űrhajójukat kell irányítani, a kerettörténet szerint a főhősök feladata megtisztítani az univerzumot a pénzügyi pusztulást terjesztő Suttogóktól.

Galaxisokat átívelő útjukat követve a játékos témakörök szerint ismerkedik meg a különböző pénzügyi alterületekkel.

Minden galaxis több bolygót rejt, amelyek további résztémákra bontják az aktuális témakört. A témaköröket – háztartási pénzügyek, vállalkozás, állam, bankok, pénzügyi tudatosság – nem csupán szerteágazó feladatokon, hanem hangulatvideókon és dialógusokon keresztül is árnyalja a játék, amely úgy van megtervezve, hogy használóját mindig újabb és újabb kihívások megoldására sarkallja, és ne akassza meg a sokszínű, szórakoztató tanulási folyamatot.

A játék során a kvízkérdéseknek elsősorban a tantermi módban van szerepe, emellett akkor is kap kvízkérdéseket a játékos, ha ront egy pályán: ilyenkor ahhoz, hogy tovább játszhasson, válaszolnia kell pénzügyekkel kapcsolatos kérdésekre. Bizonyos pénzügyi fogalmakat, például a hitelfelvételt gyakorlati módon magába a játékba is beépítették: például a játék megkezdéséhez a főszereplőknek először meg kell venniük egy űrhajót hitelből, és egy-egy galaxis teljesítésekor mindig fizetni kell a törlesztőrészletet.

Valódi ajándékokat is nyerhetnek vele a gyerekek

„Az OTP Fáy András Alapítvány folyamatosan a legújabb pedagógiai vívmányokat és legfrissebb technológiákat igyekszik beépíteni élményalapú oktatási programjába. Hiszen mind a fiatalok, mind a felnőttek esetében, a tudásátadás leghatékonyabb módja, ha azt a résztvevők nem kényszernek érzik, hanem játszva, szórakozva tudják magukba szívni a tudást. Éppen ezért dolgoztunk már évek óta egy olyan digitális eszközön, amivel még könnyebben meg tudjuk szólítani a fiatalokat és fent is tudjuk tartani az érdeklődésüket, miközben elsajátítják a legfontosabb pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási ismereteket. Jelentős mérföldkőhöz érkeztünk azzal, hogy elkészült a Platypus: A FinLit Story névre keresztelt játék alkalmazásunk, amit mostantól bárki ingyenesen letölthet okostelefonjára” – hívta fel a figyelmet Dr. Schrankó Péter, az OTP Fáy András Alapítvány ügyvezetője.

A Platypus játékot nemcsak feltették a fejlesztők a Google és az Apple alkalmazásközpontjába, de az iskolákat is bevonják a népszerűsítésébe. A játék weboldalán várják tanárok jelentkezését, akiknek lehetősége van arra, hogy egy rejtett pályát aktiváljanak a diákjaik számára. A rejtett pálya végigjátszása után elérhetővé válik egy feladatsor, amit a tanárok az órán alkalmazhatnak.

Az alkalmazás népszerűsítése érdekében elindítottak egy nyereményjátékot is: a játékban minden teljesített küldetésért jutalom jár. Az így összegyűjtött „szintetikus sushikat” valódi ajándékokra válthatják be a gyerekek a játék honlapján. Az ajándékok között található többek között roller, okostelefon, játékkonzol és programokon való részvétel is. Ezek egy részét a gyerekek megvásárolhatják elegendő mennyiségű pontszámmal, de vannak olyan egyedi meglepetések, amikre licitálni kell, akár egyénileg, akár csoportosan. A nyereményjátékban érvényes diákigazolvánnyal, illetve 16 éves kor alatti gyerekek szülői nyilatkozattal vehetnek részt.