Főbb megállapítások

  • Az idei lakásbiztosítási kampány akár 760 ezer szerződést is érinthet.
  • Átlagosan 36 ezer forint körül alakul a lakáskampány során kötött biztosítások díja.
  • A minőség már fontosabb a lakástulajdonosoknak, mint a díj.
  • A független alkuszok jelentősen megkönnyíthetik a lakásbiztosítások közötti eligazodást.

Idén még a tavalyi lakáskampánynál is nagyobb lehet az érdeklődés

A lakásbiztosítási kampány végére mintegy 360 ezer szerződésváltásra, és további 400 ezer szerződés átdolgozására számít a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) – jelentették be a szövetség sajtótájékoztatóján. Mindez az aktív ügyfélérdeklődésnek, valamint a biztosítók közti verseny további élénkülésének is köszönhető.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint egyébként a tavalyi évben több mint 640 ezer szerződés, azaz a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka mozdult meg a lakáskampány során. Ebből 330 ezer szerződésnél kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését, 310 ezer esetben pedig az eddigi szerződésük átdolgozását.

Idén is kiemelt szerep jut a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosításoknak (MFO), amelyek most 28-30 százalékos részarányt képviselnek az alkuszok által közvetített lakásbiztosítások között.

Ezekre a határidőkre érdemes figyelni a lakásbiztosítási kampány során

  1. Felmondás esetén mindenképpen rendezni kell a meglévő biztosítás díját – az előzményszerződés idén már egységesen április 30-án szűnik meg. 
  2. Bár a kampányidőszakban kötött új szerződés csak május 1-jétől lép hatályba, célszerű azt a felmondással egy időben, azonnal megkötni.
  3. A lakásbiztosítási kampány végére, március 31-én éjfélig a szerződések felmondásának be is kell érkeznie a meglévő biztosítóhoz. Amennyiben erre nem kerül sor, a meglévő szerződés érvényben marad, és azt legközelebb a szerződés szerinti évforduló időpontjára mondható fel – amit legalább 30 nappal az évforduló előtt kell bejelenteni.

Átlagosan 36 ezer forint körül alakul a díj a kampány idején

A szövetség tagságát képező alkuszok tapasztalata szerint a kampányban megkötött lakásbiztosítások átlagos díja 36 ezer forint között mozog, ami gyakorlatilag megegyezik az előző évi kampányban tapasztalt átlaggal. 

Az MNB adatai azt mutatják, hogy a tavalyi év első felében a lakásbiztosítási kampány visszafogta a díjnövekedést, amikor is 60,5 ezer forint volt az átlagos díj. Az év második felében azonban emelkedtek a díjak, 2024. negyedik negyedévében egy lakásbiztosítás átlagos éves díja országosan 66,1 ezer forint körül alakult. 

Egyértelműen látszik tehát, hogy érdemes a lakásbiztosítást akár évről évre felülvizsgálni, ha az átlagdíjakat nézzük. A nagy különbség abból adódik, hogy még mindig rengeteg alulbiztosított ingatlan van, amik korszerűtlen biztosításokkal vannak fedezve magas költségek mellett, míg azok, akik rendszeresen felülvizsgáltatják a lakásbiztosításukat, versenyző árakkal számolhatnak és akár egy jelentős díjkedvezményt is kifoghatnak.

A díjnál is fontosabb a megfelelő védelem

A sajtótájékoztatón Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a lakásbiztosítási kampány mindenki számára kedvező alkalom a meglévő biztosítási szerződés felülvizsgálatára. Mivel az ügyfelek a korábbi díjon akár az eddiginél nagyobb biztosítási védelemre is szert tehetnek

Mint elmondta, különösen akkor érdemes az összehasonlítást elvégezni, ha arra az elmúlt 2-3 éven belül nem került sor. Azonban sosem szabad szem elől téveszteni, hogy a díj szintjénél fontosabb, hogy a megkötött szerződés megfelelő biztosítási fedezetet nyújtson minden fontos kockázatra. 

A biztosítók kutatásai is azt támasztják alá, hogy már nem az alacsony díj a fő motiváció lakásbiztosítás választásnál, sokkal többet számít a tartalom vagy például az egyszerű kárügyintézés.

A Grantis szakértője átnézi a lakásbiztosításodat, hogy a legjobb ajánlat van-e nálad.

Tanácsadónk felkutatja a számodra ár-érték arányban legjobb ajánlatot.

Felértékelődik a független alkuszok szerepe

Míg a szerződések átdolgozása jellemzően a biztosítók közvetlen megkeresése nyomán zajlik, az új szerződések kiválasztásában és megkötésében kulcsszerep jut a független alkuszoknak, akik lehetővé teszik a biztosítások egyszerű, széles körű összehasonlításának lehetőségét. 

Az eddigi tapasztalatok szerint a márciusi kampány új szerződéseinek mintegy 40 százalékát ez a csatorna biztosítja. A feltörekvő szereplők jelentős saját értékesítő hálózat híján elsősorban az alkuszi közvetítés révén kerülnek kapcsolatba új ügyfeleikkel.

Még az utolsó pillanatokban érkezhet a roham

Baksa Melinda, a FBAMSZ elnökségi tagja szerint a korábbi tapasztalatok azt vetítik előre, hogy a biztosítást váltók jelentős része, akár 40 százaléka is az utolsó héten fog lépni. Emiatt szerinte arra lehet számítani, hogy egyes biztosítók a hónap második felében módosításokat hajthatnak végre a tarifáikban, ezzel esetleg befolyásolva a díjsorrendet is.