Célpontban a biztosítási megtakarítások

Az MNB-re hivatkozó idén májusi és tavaly szeptemberi adathalász támadások után ismét telefonos csalási kampányt folytatnak magukat a jegybank munkatársainak hazudó kiberbűnözők. Az elkövetési mód újdonsága, hogy a csalók immár az ügyfelek biztosítási, illetve befektetési jellegű megtakarításait is meg akarják szerezni maguknak – jelezte a Grantis számára is eljuttatott közleményében a jegybank.

Miért pont ez érdekli a csalókat?

A rendszeres vagy eseti díjas befektetési jellegű (unit-linked) életbiztosítások kiegészítőjeként több biztosító olyan – a banki folyószámlához hasonlító – eseti számlát kínál, amelynek köszönhetően az ügyfelek rövid távra, könnyen kivehető (likvid) módon kamatoztathatják megtakarításaikat. A befektetés típusától függően ugyancsak viszonylag gyorsan pénzzé tehetők a befektetési szolgáltatóknál vagy bankoknál meglévő értékpapírszámlákon lévő megtakarítások.

A kiberbűnözők a következő módszereket vetik be:

  1. A csalók az MNB nevében azzal hívják fel az ügyfeleket, hogy gyanús pénzmozgásokat észleltek a megtakarítási életbiztosításukat kiegészítő, úgynevezett eseti számlán vagy értékpapírszámlán.
  2. A bűnözők fenyegető hangnemet használnak a mondandójuk elhitetésére, és annak nyomatékosítására szükség esetén „rendőrt”, valójában tettestársat is bekapcsolnak a telefonbeszélgetésbe.
  3. Az MNB-hez érkezett ügyfélpanaszok szerint a csalók egyes esetekben rávették a fogyasztókat azok biztosítói vagy tőkepiaci megtakarításaik készpénzben való kivételére és annak érdekében, hogy azt „biztonságba helyezzék”, azt befizettették velük egy általuk megadott ATM vagy bitcoin automatánál.
  4. A bűnözők telefonhívásaik során az ügyfeleket folyamatosan nyomás alatt tartották, és megtiltották nekik, hogy azokról családjukat vagy bárki mást tájékoztassanak, arra hivatkozva, hogy ez büntetendő cselekmény lenne.

Ezzel szemben az MNB munkatársai nem keresnek meg telefonon ügyfeleket biztosítói, tőkepiaci megtakarításaik „biztonságba helyezése” érdekében és nem hívnak segítségül „rendőröket” sem az ügyfelek meggyőzésére. 

Hogyan érdemes reagálni éles helyzetben?

  1. Az ilyen jellegű megkereséseknél ajánlott pontosító kérdéseket feltenni, a bizalmas adataid megadása nélkül.
  2. Gyanú esetén tanácsos megszakítani a kapcsolatot és az ismert (az adott biztosító, befektetési szolgáltató, bank honlapján is feltüntetett) ügyfélszolgálati telefonszámon, illetve az MNB ügyfélszolgálatán érdeklődni

Az MNB ügyfélszolgálata a +36 80 203 776 telefonszámon érhető el.

A Grantis ügyfélszolgálatát a +36 1 58 58 555 telefonszámon hívhatod.

  1. Azonnali gyanakvásra adhat okot, ha a telefonáló – miután az ügyfél bizalmatlan vagy nem hisz neki – fenyegető hangnemet használ, illetve megtiltja a másokkal történő kommunikációt.
  2. Ha valaki mégis pénzt küldött a csalóknak, érdemes azt is haladéktalanul bejelenteni a pénzügyi intézményénél. Ha az MNB a nevével való visszaélés kapcsán károsultakról szerez tudomást, minden esetben maga is büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.

Az MNB tippjei a digitális biztonságért

Így tudod megkülönböztetni, hogy szakértő vagy kibercsaló hív a pénzügyeid miatt
Így tudod megkülönböztetni, hogy szakértő vagy kibercsaló hív a pénzügyeid miatt

Forrás: Pénzügyi Navigátor

A Grantis pénzügyi tanácsadójával így folyik a kommunikáció

  1. Alapvető, hogy személyes adataidat szigorú irányelvek szerint kezeljük, emellett tevékenységünk az MNB felügyelete alá tartozik. Etikus pénzügyi tanácsadóinkat ugyanúgy titoktartás köti, mint ahogyan az orvosokat, ügyvédeket, pszichológusokat
  2. Ahogy bejelentkezel hozzánk tanácsadásra, már egyből a témában jártas szakértőnk fog jelentkezni nálad. Tanácsadóinkat névvel, fényképpel és bemutatkozással az oldalunkon is megtalálod.
  1. A telefonos egyeztetést követően megbeszélünk egy időpontot a konkrét tanácsadásra, akár személyesen is találkozhatunk, vagy videóhívásra is van lehetőség, tehát ismerni fogod a tanácsadódat.
  2. Személyes adataid kapcsán szakértőink csak azokat kérdezik meg, amelyek ténylegesen kapcsolódnak a tárgyhoz, például egy nyugdíj előtakarékosságnál fontos, hogy még hány éved van hátra a nyugdíjig. A kérdések célja, hogy megismerjék az elvárásaidat, a céljaidat és a lehetőségeidet. Ezáltal tanácsadóink is több információ birtokában vannak ahhoz, hogy megtalálják neked a legjobb megtakarítást.
  3. Szóba kerülhet, hogy mennyit szánsz megtakarításra, vagy hogy mire gyűjtesz, ezekről is azért fogunk beszélgetni, hogy minél pontosabban ki tudjuk szolgálni az igényeidet. Amiről viszont biztos, hogy nem kérdezünk: jelszavak, hozzáférések, belépési kódok.
  4. Szakértőink részéről biztos, hogy nem fogsz tapasztalni sürgetést, mi nem megmondjuk, hogy mit csinálj, hanem tanácsot adunk, és te döntesz mindenről.
  5. Tanácsadóink pénzt semmilyen körülmények között nem fogadnak el tőled, a szolgáltatásunk díjmentes, mi a jutalékot majd a pénzintézetektől kapjuk.
  6. A tanácsadódon kívül a Grantis ügyfélszolgálata hívhat fel, minőségbiztosítási rendszerünk előírja, hogy megkérdezzük, elégedett vagy-e és mindenről megkaptad-e a teljeskörű tájékoztatást.