A Grantis pénzügyi podcastjeit és videóit nem csak itt a blogon, hanem

Youtube-on

Spotify-on

Apple Podcasts-en

vagy a nagyobb podcast platformokon is hallgathatod! 

A beszélgetés összefoglalása:

[0:00-1:30] A bankszámlák költségei Magyarországon és a tudatos bankolás lehetőségei:

A magyar lakossági ügyfelek átlagosan évi 42 000 Ft-ot fizetnek bankszámlájukra. Ez az összeg mára valószínűleg magasabb, akár évi 50 000 Ft is lehet.

Azonban lehetőség van olcsón bankolni, sőt, akár pénzt is keresni vele tudatos számlahasználattal és a különböző ajánlatok kihasználásával. Gergely Péternek 10 bankszámlája van, és havonta összesen 3-4000 Ft-nál nem fizet többet, sőt ajándékpénzeket is kapott számlanyitásokkor.

A drága bankolásért részben a lakosság passzivitása, a szabályozók és maguk a bankok is felelősek.

[1:30-4:00] Miért drágák a bankszámlák Magyarországon?

Magyarországon a bankszámlák drágábbak lehetnek, mint más európai uniós országokban.

Ennek egyik fő oka a tranzakciós illeték, amit a bankok fizetnek be a költségvetés felé, de ezt végső soron az ügyfelek fizetik meg a banki díjakban. A tranzakciós illetéket nemrégiben megemelték, amit a bankok áthárítottak a lakosságra.

Nyugat-Európában sok bank ingyenesen kínál bankszámlát és bankkártyát, mivel a céljuk nem a folyószámlán való pénzkeresés, hanem az ügyféllel való szélesebb kapcsolat kiépítése (pl. fizetés érkezése, hitel, befektetés).

[4:00-6:30] Csomagalapú árazás és a tranzakciós illeték akadálya:

Magyarországon a tételes elszámolás a jellemző, ahol minden tranzakciónak díja van, gyakran százalékos arányban is. Emiatt az inflációval együtt az ügyfelek költségei is nőnek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) javasolta a havi fixdíjas csomagok bevezetését, mint külföldön (pl. Nagy-Britannia), ahol egy havi díjért korlátlan tranzakció lehetséges.

Azonban a változó tranzakciós illeték megnehezíti a bankok számára, hogy fix áras csomagokat kínáljanak, mivel egy illetékemelés felboríthatja a kalkulációkat.

[6:30-9:00] Banki díjemelések okai és a passzív ügyfelek:

A bankok három okból emelhetik a díjaikat:

  1. az előző évi infláció mértékével (legális),
  2. a tranzakciós illeték emelkedése miatt (áthárítható),
  3. és akciós díjak vagy számlacsomagok lejártakor (nem számít díjemelésnek jogilag).

Sok ügyfél 10-15 évente vált csak bankszámlát, így régi, rossz kondíciójú számlákon maradhatnak. A bankok nem mindig ösztönzik az ügyfeleket a kedvezőbb csomagokra való váltásra.

A magasabb jövedelem utalása a bankhoz kedvezőbb díjakat eredményezhet, de az ügyfelek gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy fizetésük növekedésével jobb csomagokra lehetnének jogosultak.

[9:00-13:00] Tudatos bankolás lépései és a bankváltás egyszerűsége:

A tudatos bankolás magában foglalja az online bankszámla kalkulátorok használatát, az éves díjkimutatás figyelmes áttekintését (a bankoknak kötelező kiküldeniük januárban), és a banki szakértők vagy aggregátor oldalak (pl. biztosdöntés.hu) segítségét a legolcsóbb számla kiválasztásában.

A bankváltás nem bonyolult folyamat: az új bankban kell szerződést kötni és utasítást adni a régi banknak az átutalási és csoportos beszedési megbízások áthozatalára. Ez a bankok között kb. két héten belül lezajlik. Az ügyfélnek csak a partnereit kell értesítenie az új számlaszámról.

A hitelhez kapcsolt bankszámlák esetén a bankváltás bonyolultabb lehet. Ilyenkor érdemes lehet bankon belül kedvezőbb számlacsomagra váltani.

[13:00-16:00] Neobankok (pl. Revolut) és a hagyományos bankok összehasonlítása:

Sokan használnak neobankokat az utalásokhoz, de a hagyományos bankok biztonságosabbak lehetnek probléma esetén (magyar ügyfélszolgálat, jogszabályok). A neobankoknál számlazárlatok előfordulhatnak.

A devizaváltás terén a magyar bankok (pl. Gránit, OTP, RC, Raiffeisen) már versenyképesebb árfolyamokat kínálhatnak, akár havi 1 millió Ft összegig.

A felhasználói élmény terén a magyar bankok is fejlődtek (pl. online számlanyitás).

[16:00-18:30] Szabályozói beavatkozás lehetőségei és a lakossági tudatosság növelése:

A szabályozók beavatkozhatnának a bankváltások ösztönzésére, például egy kampány keretében, hasonlóan a lakásbiztosítási vagy kgfb kampányhoz. Ez növelhetné a versenyt és kedvezőbb ajánlatokhoz vezethetne.

A lakossági passzivitás külföldön is probléma. Magyarországon is lassan váltanak az emberek bankot, pedig éves szinten jelentős összegeket lehetne megtakarítani egy tudatos váltással.

[18:30-24:00] Banki válaszok a magas költségekre és a tudatos számlahasználat fontossága:

A bankok gyakran azzal érvelnek, hogy az ügyfelek rosszul használják a számlájukat. Példák: drága dombornyomott bankkártya használata, felesleges SMS-értesítések, a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételi limit túllépése.

Azonban lehetőség van olcsóbb elektronikus bankkártyát igényelni és push üzeneteket használni SMS helyett. A készpénzfelvételt is érdemes átgondoltan intézni.

[24:00-28:30] Az alapszámla koncepciója és a lehetséges ársapkázás:

Az alapszámla havi díja a minimálbérhez van kötve (jelenleg kb. 1300 Ft), és tartalmazza a számlavezetést, bankkártyát, havi 150 000 Ft készpénzfelvételt, és korlátozott számú utalást, valamint korlátlan bankkártyás vásárlást. Ez egy csomagáras konstrukció.

Az alapszámla egy európai uniós kezdeményezés, amelyet eredetileg külföldiek (pl. menekültek) számára hoztak létre, hogy könnyen nyithassanak bankszámlát. Magyarországon bárki nyithat alapszámlát.

Az alapszámlához nem kapcsolódhat hitelkeret, és nincsenek hozzá ajándékpénzek. A kormányzat valószínűleg ezt a számlatípust fogja népszerűsíteni.

Az alapszámla ára a minimálbér emelkedésével nőhet, míg a normál számlák díjai inkább az inflációhoz kötöttek.

[28:30-34:00] Gyakorlati tanácsok a bankszámla költségeinek csökkentésére:

Már most is léteznek olyan számlák, amelyekkel a teljes számlavezetés kijöhet nulla forintra, ha az ügyfél vállalja a fizetése odautalását és kihasználja a kedvezményeket.

Egy átlagos jövedelemmel rendelkező ember évente maximum 10 000 Ft-ból kihozhatja a bankolást, ha odafigyel, összehasonlít és elkerüli a felesleges költségeket (pl. SMS).

Évente érdemes legalább egyszer átnézni a bankszámla kondícióit, ugyanúgy, mint a biztosításokat vagy a telekommunikációs szerződéseket.

Érdemes lehet pénzügyi tanácsadót vagy aggregátor oldalakat (pl. biztosdöntés.hu) használni a legjobb ajánlatok megtalálásához, ahol akár extra jóváírásokat is lehet kapni.

[34:00-36:30] A tájékozódás fontossága és a visszajelzés kérése:

Manapság sokkal könnyebb tájékozódni a pénzügyi termékekről a rendelkezésre álló online tartalmaknak köszönhetően.

Aki nem szán rá időt, az valószínűleg többet fizet a szükségesnél.