Hamarosan otthoni készülékkel tudjuk magunkat diagnosztizálni, elég lesz elküldeni az orvosnak az eredményeket

Már tavasszal elkezdett helyreállni a magánegészségügyi intézmények forgalma Magyarországon, a szolgáltatók tapasztalatai szerint a járvány hatására nőtt a bizalom a privát szektor iránt. A lezárások miatt azok a klinikák maradtak leginkább versenyképesek, ahol volt lehetőség online távkonzultációra, ezek a megoldások a jövőben is népszerűek maradnak, legalábbis azokon a területeken, ahol a személyes találkozó nélkül is megoldhatók a vizsgálatok.

A koronavírus-járvány ellentmondásos helyzetet teremtett a magánegészségügyi szolgáltatások piacán. A betegség miatt egyrészt felértékelődött az egészség, erősödött az egészségtudatosság, ami a keresletre pozitívan hat (erre utal az is, hogy a járvány első hulláma után nem sokkal meredeken nőtt az egészsébiztosítást kötő ügyfelek száma). Ezzel párhuzamosan azonban az emberek a fertőzéstől félve kevésbé mernek az orvosi rendelőkbe menni.

Nőtt a bizalom a magánellátás iránt

Ez a félelem (miután kiderült, hogy sok beteg az állami kórházakban fertőzödőtt meg) részben a magánklinikák felé terelte a pácienseket, növelve a bizalmat a privát cégek iránt. A legtöbb magánklinikán igyekeznek megnyugtatni a betegeket, hogy mindent megtesznek a vírus elleni védekezés érdekében, ennek ellenére a Portfoliónak nyilatkozó szolgáltatók válaszai alapján úgy tűnik, az óvatosság a járvány tavaszi csúcsán a privát rendelésektől is távol tartotta a betegeket. Ennek oka persze részben a kényszer is volt, több intézményben is szüneteltetni kellett az időszakban egyes szolgáltatásokat. A Da Vinci Magánklinikán szüneteltek például a műtétek és a fekvőbeteg ellátás. A Duna Medical Centerben pedig több szakorvos saját döntése alapján szüneteltette a rendelést.

Az első hullám és a kórházkiürítések után elindult az állami egészségügy lassú, fokozatos újraindulása, ennek során egyszerre rengeteg páciens kért újra időpontot az orvosoknál, ami ismét rendkívül hosszú várólisták kialakulásához vezetett a közfinanszírozott ellátásban.

Gyorsan visszaállt a forgalom

A fenti tényezők miatt nyáron meredeken nőtt a magánklinikák forgalma. A Portfoliónak nyilatkozó szolgáltatók azt mondták, rövid idő alatt a betegszám csaknem visszaállt a tavalyi szintre. Az Affidea elmondása szerint a privát rendeléseiken a tavalyi forgalom 70-80 százalékán álltak a nyár elején –  összehasonlításképpen ez a járvány mélypontján az arány körülbelül 30 százalék volt volt. A tendencia alapján, valamikor szeptemberben térhetett vissza a csoport forgalma a járvány előtti szintekre.

A Doktor24 egészségügyi intézményeiben fokozatosan állt vissza a korábbi forgalom. A leggyorsabban a kisgyermekes szülők reagáltak az újranyitásra, szinte napok alatt tele lettek azok a rendelések, ahol az orvos-beteg találkozók a gyermekorvosok visszatérésének ütemében megnyíltak. Egyes szakterületeken pedig volt, ahol már június elejére kisebb várólista alakult ki (például az ultrahangon, ortopédián).

Előtérbe került az online konzultáció

A tavaszi lezárás alatt rendkívül népszerűvé vált az online konzultáció, amit sok cég új szolgáltatásként indított el a helyzetre reagálva. A Doktor24-nél április és májusban az allergológiai, szemészeti, bőrgyógyászati, ortopédiai online távkonzultációs tanácsadásai tartoztak a legkeresettebbek közé.

A Rózsakert Medical Center már korábban létrehozta az RMC Online Clinic nevű platformot. Ezen keresztül számos szakorvos, többek között bőrgyógyász, hematológus, belgyógyász és szemész is elérhető. A nyújtott szolgáltatások között szerepel élő videós online konzultáció, tanácsadás és e-recept felírás is. A távkonzultációk olyan helyzetekhez lehetnek elegendő, ahol nincs szükség feltétlenül személyes találkozóra, például rendszeresen ajánlott gyógyszer felírásához, vagy korábban elkészült lelet alapján történő konzultációhoz.

Babai László, a Prima Medica Egészséghálózat alapító-igazgatója a Portfoliónak azt mondta, április-májusban rendeléseiken a forgalom (ami mintegy felére esett vissza a járvány alatt) mintegy 40 százalékban távkonzultáció volt.

Tüdőszűrés otthonról?

A szolgáltató már a járvány előtt elkezdte fejleszteni saját digitális eszköztárát, jelenleg is dolgoznak például egy olyan szívinfarktus utáni tartós, életre szóló rehabilitációt segítő online platformon, ahol a beteg közvetlen adat- és információkapcsolatban van az orvossal, dietetikussal, gyógytornásszal ezzel mindennapokban támogatva az egészségét szolgáló mozgást, táplálkozást. A digitális orvosi megoldásokra jó példa még a Prima Medica Anyajegyszűrő Központjában alkalmazott, teljes testtérképes és mesterséges intelligenciát használó anyajegyszűrő rendszer, valamint a kardioközpontban üzembe álló ún. stressz UH készülék, mely nem invazív módon terhelés (fekvőkerékpározás) közben ultrahanggal tudja a szívfal mozgászavarait vizsgálni, így olyan vérellátási zavarokra is rávilágíthat, melyeket a hagyományos terheléses EKG-n nem detektálható.

A Prima Medicánál jelenleg 10-12 százalék a távkonzultáció aránya. Az első alkalommal az orvos személyesen szereti megvizsgálni a beteget, de a kontrollvizsgálatok jelentős részét már távrendelésben végzik el. Ezek aránya várhatóan tovább növekszik majd a jövőben, ahogy elérhetővé válnak különböző, otthoni diagnosztikai eszközök, amelyekkel a beteg az orvos útmutatása alapján használhat, és küldhet adatokat a szakembernek az interneten keresztül. Ilyen például a Tüdőközpontnál rendszerbe állított otthoni légzésfunkciót mérő készülék.

A digitális, otthonról is végezhető diagnosztika elterjedése tovább növeli a magánegészségügyi ellátást egyik fő előnyét, a kényelmet. A privát intézményekben jellemzően eddig is kevesebbet kellett várakozni, a távkonzultáció pedig tovább rövidítheti a várólistákat, és a kórházfolyósón történő várakozáshoz képest könnyebb lesz otthon kivárni, amíg sorra kerülünk.

A magyar piacon elérhető egészségbiztosítások nagy része fedezi a fentebb említett egészségügyi szolgáltatók diagnosztikai vizsgálatait és konzultációit, a személyes és távkonzultációkat egyaránt. Ezek havi díjai jellemzően 10-12 ezer forint körül kezdődnek, ami nem több, mint egy-egy diagnosztikai eljárás alkalmi díja. Az ezt követő konzultációkért, kontrollvizsgálatért és kezelésekért további összegeket kérhetnek el a klinikák a nem biztosított betegekről (egy egynapos műtét ára már 100 ezres nagyságrendű is lehet), a biztosítások többsége azonban ezeket is tartalmazza, így nem kell külön fizetni a további ellátásért.

További cikkeink